rok 2013 - strona_zs_czerwinsk

O SZKOLE > Współpraca zagraniczna > Polsko-Francuska

Francja 2013r

Panorama Racławicka

Wyjazd do Francji 45 osobowej grupy młodzieży z Zespołu Szkół im. Królowej Jadwigi w Czerwińsku nad Wisłą został przeprowadzony w dniach od 9 do 19 kwietnia 2013 roku w ramach dwudziestoletniej już wymiany młodzieży z Liceum Ogrodnictwa i Rolnictwa w Pouille. Młodzież wraz z grupą opiekunów Dorotą Kłoszewską, Iwoną Umięcką, Stanisławem Kwiatkowskim i dyrektorem Zespołu Szkół Dariuszem Umięckim na czele zanim dotarła do malowniczych zakątków Francji zwiedziła Wrocław, a potem Pragę.

Następnego dnia dotarła do Strasburga, gdzie mogła zwiedzić Stare Miasto z uroczą dzielnicą zwaną "Małą Francją" oraz obejrzeć budynki instytucji europejskich: Parlamentu, Domu Europy, Trybunału Sprawiedliwości.
     W piątek i sobotę mogliśmy zwiedzić Paryż z jego najpiękniejszymi miejscami i zabytkami: Luwr, Katedrę Notre Dame, dzielnicę Łacińską, Panteon, Łuk Triumfalny, Wieżę Eiffla, Montrmartre, Moulin Rouge.

Zmiana warty w Zamku na Hradczanach w Pradze

Luwr

Panteon

Montrmartre

Widok z Łuku Triumfalnego

Niezatarte wspomnienie zrobiło na uczestnikach wycieczki zwiedzanie Wersalu oraz nocny tur po Paryżu ze spacerem po Polach Elizejskich i oglądaniem iluminacji Wieży Eiffla z tarasu Muzem Techniki.

Moulin Rouge

Wersal i część ogrodu

Iluminacja Wieży Eiffla

Następnego dnia w drodze do Angers zwiedziliśmy Katedrę w Chartres, niestety nikt nie dostąpił odpustu zupełnego, tzn. nie przeszedł na kolanach 260 metrowego labiryntu, którego rysunek znajduje się na posadzce katedry. Późnym popołudniem dotarliśmy do Pouille, gdzie serdecznie przywitał nas dyrektor i nauczyciele zaprzyjaźnionej szkoły. W ich towarzystwie zwiedziliśmy Stare Miasto w Angers. Szczególną atrakcją była możliwośc zobaczenia, podczas spaceru po zamku w Angers (siedziba rodziny Andegawenów z którego wywodzi się Jadwiga), słynnych Gobelinów z XIVw. przedstawiających Apokalipsę (jedyny taki zbiór na świecie).

W poniedziałek przed południem po dopieką Dyrektora zwiedziliśmy szkołę (pracownię, bibliotekę, salę konferencyjną oraz najnowszą część dydaktyczną zlokalizowaną w budynku ekologicznym (odzyskiwanie wody z deszczówki, oświetlenie z ogniw fotowoltaicznych, woda ogrzewana w kolektorach słonecznych). Następnie pokazano nam gospodarstwo przyszkolne, gdzie szczególne wrażenie na dziewczętach zrobiły kwiaty produkowane w szklarniach, a na chłopcach park maszynowy, na wszystkich zaś sad z drzewami kiwi oraz pyszny sok produkowany w szkolnej przetwórni.

W nowo wybudowanej auli
Na środku zdjęcia Dyrektor Domink Guiot

Po południu bawiliśmy w ogrodzie botanicznym, który jest jednocześnie świetnym parkiem rozrywki.

Zamek w Chinon nad Loarą

We wtorek nasi gospodarze poprowadzili nas w Dolinę Loary, gdzie zobaczyliśmy Jaskinie Troglodytów wykute w wapiennych skałach (służą za mieszkania oraz piwnicę do przechowywania win) oraz najpiękniejsze zamki wpisane na listę UNESCO: Chinon, Samur.

Zamek w Samur

Mogliśmy również zwiedzić Zamek Villandry, którego szczególną ozdobą są renesansowe ogrody.

Zamek Villandry

Po obiedzie odwiedziliśmy winniece Brissac, której centrum stanowi piękny zamek, a życie gospodarcze skupione jest wokół potężnej winiarni, której jednym z właścicieli jest wychowanek szkoły w Pouille
i jego urocza małżonka. Młodzież mogła skosztować wyrobów oraz zakupić wina, które były prezentem dla rodziców.

Widok z wieży zamkowej na ogrody

Wieczorem rozegraliśmy turniej sportowy na który składały się mecze piłki nożnej (przegraliśmy) oraz siatkówki i koszykówki chłopców i dziewcząt (wygraliśmy).

Ostatniego dnia pobytu wyruszyliśmy do Bretanii, gdzie mogliśmy zobaczyć megality w Carnac oraz pospacerować po piaszczystych i klifowych plażach wybrzeża Bretanii. Niezapomniane wrażenie na wszystkich zrobił przejazd po moście w Saint Nazaire położonym nad ujściem Loary oraz Oceanarium w Croisic. Wieczorem odbyło się spotkanie pożegnalne na którym podziękowaliśmy gospodarzom za gościnę, wymieniliśmy upominki oraz zaprosiliśmy do odwiedzenia Polski.

Niezapomniane zostaną chwilę wspólnych rozmów, spotkań i rozgrywek piłki siatkowej w wolnym popołudniowym czasie z rówieśnikami z Pouille.

Wszyscy podkreślali niezwkłość atmosfery stworzonej przez naszą młodzież, która była chwalona za kulturę osobistą i zachowanie oraz otwartość w kontaktach z rówieśnikami.

W piątek skoro świt żegnani serdecznie przez gospodarzy ruszyliśmy w drogę powrotną. Na dłużej zatrzymaliśmy się w Brukseli, żeby zwiedzić Stare Miasto, zobaczyć jego symbol Siusiającego Chłopca, posmakować podobno najlepszej na świecie belgijskiej czekolady, zobaczyć budynki instytucji europejskich oraz słynne Atominium.

Przed pomnikiem Don Kichota w Brukseli

Po całonocnej podróży dotarliśmy do Polsk, gdzie z przyjemnością grupa zjadła bardzo wczesne śniadanie w polskim stylu (schabowy + ziemniaczki). Ostatni postój zrobiliśmy przed figurą Chrystusa Króla w Świebodzinie, by o  godzinie 15 powitać Czerwińsk i Naszą Szkołę, a przede wszystkim stęsknionych rodziców.